Songs For A Nervous Planet Tears For Fears

Album info

Album-Release:
2024

HRA-Release:
25.10.2024

Label: Concord Records

Genre: Pop

Subgenre: Pop Rock

Artist: Tears For Fears

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  • 1 Say Goodbye To Mum And Dad 03:45
  • 2 The Girl That I Call Home 03:44
  • 3 Emily Said 03:59
  • 4 Astronaut 03:43
  • 5 No Small Thing (Live From Franklin, TN) 04:44
  • 6 The Tipping Point (Live From Franklin, TN) 04:13
  • 7 Everybody Wants To Rule The World (Live From Franklin, TN) 04:24
  • 8 Secret World (Live From Franklin, TN) 04:47
  • 9 Sowing The Seeds Of Love (Live From Franklin, TN) 06:24
  • 10 Long, Long, Long Time (Live From Franklin, TN) 04:17
  • 11 Break The Man (Live From Franklin, TN) 03:57
  • 12 My Demons (Live From Franklin, TN) 03:10
  • 13 Rivers Of Mercy (Live From Franklin, TN) 05:51
  • 14 Mad World (Live From Franklin, TN) 03:34
  • 15 Suffer The Children (Live From Franklin, TN) 03:26
  • 16 Woman In Chains (Live From Franklin, TN) 06:27
  • 17 Badman’s Song (Live From Franklin, TN) 10:10
  • 18 Pale Shelter (Live From Franklin, TN) 04:37
  • 19 Break It Down Again (Live From Franklin, TN) 04:36
  • 20 Head Over Heels (Live From Franklin, TN) 05:08
  • 21 Change (Live From Franklin, TN) 04:32
  • 22 Shout (Live From Franklin, TN) 06:32
  • Total Runtime 01:46:00

Info for Songs For A Nervous Planet

Fast 40 Jahre nachdem Roland Orzabal und Curt Smith mit ihrem zweiten Album Songs From The Big Chair (1985) zu globalen und bahnbrechenden Superstars wurden, spricht das Duo mit diesem Album weiterhin eine kraftvolle Sprache der Zeit.

Es enthält vier neue Studiotracks sowie Live-Aufnahmen von Tears For Fears auf Tour aus ihrer besten Zeit. Das Album enthält Live-Performances von Hits wie „Shout“, „Head Over Heels“, „Everybody Wants To Rule The World“, „Mad World“ & mehr. Es umfasst alle Epochen der Band von The Hurting bis The Tipping Point und und nimmt den Hörer mit auf die unvergleichliche Klangreise, die eine Tears For Fears-Liveshow und ihre bisherige Karriere darstellt.

Das Album enthält zudem 4 brandneue Studiotracks, darunter die neue Single „The Girl That I Call Home“, die ab sofort erhältlich ist. Zusammen mit dem Album haben sie zudem einen atemberaubenden Konzertfilm angekündigt, der im malerischen FirstBank Amphitheater at Graystone Quarry in Franklin, TN, während ihrer ausverkauften Tipping Point Tour Part 2 aufgenommen wurde. Tears For Fears Live (A Tipping Point Film) wird über Trafalgar Releasing weltweit in die Kinos kommen. Einen Ausschnitt der Live-Performance können Sie HIER ansehen/teilen.

Über die Entstehung des Albums und des Films sagt Curt Smith: „Wir haben letztes Jahr beschlossen, die Live-Show zu filmen. Ich glaube, viele Leute wissen gar nicht, dass wir eigentlich eine gute Live-Band sind! Sie sehen ein Duo und denken, es wären zwei Leute mit ein paar Keyboards und einem Haufen Backing-Tapes, und das war's. Im Laufe der Jahre haben wir uns seit unserer Blütezeit in den Achtzigern enorm verbessert.“ Roland Orzabal fügt hinzu: „Wir haben noch nie ein offizielles Live-Album veröffentlicht, man könnte also sagen, dass dies ein Album ist, das vierzig Jahre in der Mache ist.“

Tears For Fears – Roland Orzabal (Gesang, Gitarre, Keyboards) und Curt Smith (Gesang, Bass, Keyboards) – wurde 1981 in Bath, England gegründet. Mit 30 Millionen verkauften Alben weltweit, zahllosen ausverkauften Konzerten und zahlreichen Auszeichnungen steht die Band für eine unnachahmliche Mischung aus Pop, kluger und einfühlsamer Lyrik, Gitarrensound und innovativem New Wave.

Ihr 1983 erschienenes Debüt „The Hurting“ brachte Hymnen wie „Mad World“, „Change“ und „Pale Shelter“ hervor und erreichte in den Vereinigten Staaten RIAA-Goldstatus. Das 1985 erschienene Album Songs from the Big Chair wurde zu einem Wendepunkt für die Gruppe und die Musik im Allgemeinen. Das mit dem BRIT Award ausgezeichnete „Everybody Wants to Rule the World“, „Shout“, „Head over Heels“, „Mothers Talk“ und „I Believe (A Soulful Re-Recording)“ wurde mit Fünffach-Platin ausgezeichnet und erreichte Platz 1 der Billboard Top 200. Slant bezeichnete es als eines der besten Alben der 1980er Jahre, es wurde in dem Buch „1001 Albums You Must Hear Before You Die“ vorgestellt und Consequence verlieh ihm in einer 20-Jahres-Retrospektive die seltene Bewertung A+. „Seeds of Love“ von 1989 erwies sich als die letzte gemeinsame Arbeit von Orzabal und Smith bis zu „Everybody Loves A Happy Ending“ von 2004, das das kreative Feuer zwischen den beiden wieder entfachte. Ab 2010 ging die Band auf eine dreijährige Tournee durch Nordamerika, Japan, Südkorea, Manila und Südamerika. Im Jahr 2013 veröffentlichten sie erstmals eine Coverversion von Arcade Fire’s „Ready to Start“ und 2017 eine Best-of-Album-Sammlung, Rule The World, die die Band erneut an die Spitze der britischen Albumcharts katapultierte. Im Jahr 2022 kehrten Tears For Fears mit ihrem ersten Studioalbum seit siebzehn Jahren zurück, The Tipping Point. Laut Pitchfork, Vulture, Stereogum und vielen anderen war es eines der am meisten erwarteten Alben des Jahres 2022 und wurde von der Kritik in den höchsten Tönen gelobt. Auf die Veröffentlichung folgte eine weltweit ausverkaufte Headliner-Tournee.

Die DNA des Duos bleibt in drei Generationen von Künstlern sowohl auf subtiler als auch auf offener Ebene verankert. Beispielsweise sampelte David Guetta „Change“ für „Always“ und Drake nutzte „Ideas as Opiates“ als Grundlage für „Lust For Life“, während Ally Brooke Hernandez, Adam Lambert und Gary Jules populäre Coverversionen von „Mad World“ aufnahmen und Disturbed sich „Shout“ vornahmen, um nur einige zu nennen. Lorde hat für den Soundtrack des Blockbusters The Hunger Games – Catching Fire eine eindringliche Coverversion von „Everybody Wants To Rule The World“ aufgenommen, die Tears For Fears gerne live als Intro-Musik verwenden und damit den Kreis schließen. Im Jahr 2021 wurde die Band bei den Ivor Novello Awards mit dem Outstanding Song Collection Award geehrt.

In der Zwischenzeit tauchen die klassischen Songs überall auf, von The Wire und Donnie Darko bis Straight Outta Compton und Mr. Robot. Orzabal und Smith bleiben so laut wie eh und je, während sich eine weitere Generation darauf vorbereitet, wieder mit ihnen zu „schreien“.

Tears For Fears




Tears for Fears
were always more ambitious than the average synth pop group. From the beginning, the duo of Roland Orzabal and Curt Smith were tackling big subjects — their very name derived from Arthur Janov's primal scream therapy, and his theories were evident throughout their debut, The Hurting. Driven by catchy, infectious synth pop, The Hurting became a big hit in their native England, setting the stage for international stardom with their second album, 1985's Songs from the Big Chair. On the strength of the singles "Everybody Wants to Rule the World" and "Shout," the record became a major hit, establishing the duo as one of the leading acts of the second generation of MTV stars. Instead of quickly recording a follow-up, Tears for Fears labored over their third album, the psychedelic and jazz-rock-tinged The Seeds of Love. While the album was a big hit, it was the end of an era instead of a new beginning. Smith left the group early in the '90s, and Orzabal continued with Tears for Fears, pursuing more sophisticated and pretentious directions to a smaller audience.

Orzabal and Smith met as children in Bath, England. Both boys came from broken homes, and Smith was leaning toward juvenile delinquency. Orzabal, however, turned toward books, eventually discovering Arthur Janov's primal scream therapy, a way of confronting childhood fears that John Lennon embraced after the Beatles disbanded. Orzabal turned Smith on to Janov, but before the duo explored this theory further, they formed the ska revival band Graduate in the late '70s. After releasing a handful of singles, including "Elvis Should Play Ska," Graduate dissolved in the early '80s, and the duo went on to form Tears for Fears, a synth pop outfit directly inspired by Janov's writings.

Riding in on the tail end of new wave and new romantic, Tears for Fears — which featured musical contributions from former Graduate keyboardist Ian Stanley on early albums — landed a record contract with Polygram in 1982. The following year, the band released its debut, The Hurting, which became a major hit in Britain, generating no less than three Top Five hit singles. Two years later, the group released Songs from the Big Chair, which demonstrated a more streamlined and soul-influenced sound. Songs from the Big Chair became a huge hit in America, rocketing to the top of the charts on the strength of the singles "Everybody Wants to Rule the World" and "Shout," which both hit number one, and the number three "Head Over Heels," which were all supported by clever, stylish videos that received heavy MTV airplay.

Instead of quickly following Songs from the Big Chair with a new record, Tears for Fears labored over their new record, eventually delivering the layered, Beatlesque The Seeds of Love in 1989. Featuring soulful vocals from Oleta Adams, who dominated the hit "Woman in Chains," the album became a hit, reaching number eight, while the single "Sowing the Seeds of Love" reached number two in the U.S. Again, Tears for Fears spent several years working on the follow-up to Seeds of Love, during which time they released the collection Tears Roll Down: Greatest Hits 82-92. Smith and Orzabal began to quarrel heavily, and Smith left the group in 1992, making Tears for Fears' 1993 comeback Elemental essentially a solo record from Orzabal. On the strength of the adult contemporary hit "Break It Down Again," Elemental became a modest hit, reaching gold status in the U.S., yet was hardly up to the group's previous levels. Smith, meanwhile, released a solo album in 1993, Soul on Board, which went ignored. Orzabal returned with another Tears for Fears album, Raoul and the Kings of Spain, in 1995, which failed to make much of an impact. In late 1996, the group released a rarities collection. In 2004, Orzabal reunited with Smith for the colorful and Beatlesque Everybody Loves a Happy Ending, their first collaboration in over a decade.

This album contains no booklet.

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