Quiet City Alison Balsom

Cover Quiet City

Album info

Album-Release:
2022

HRA-Release:
26.08.2022

Label: Warner Classics

Genre: Classical

Subgenre: Classical Crossover

Artist: Alison Balsom

Composer: Aaron Copland (1900-1990), Leonard Bernstein (1918-1990), George Gershwin (1898-1937), Joaquin Rodrigo (1901-1999), Kurt Weill (1900-1950)

Album including Album cover Booklet (PDF)

I`m sorry!

Dear HIGHRESAUDIO Visitor,

due to territorial constraints and also different releases dates in each country you currently can`t purchase this album. We are updating our release dates twice a week. So, please feel free to check from time-to-time, if the album is available for your country.

We suggest, that you bookmark the album and use our Short List function.

Thank you for your understanding and patience.

Yours sincerely, HIGHRESAUDIO

  • Aaron Copland (1900 - 1990):
  • 1 Copland: Quiet City 09:53
  • Leonard Bernstein (1918 - 1990):
  • 2 Bernstein: On the Town, Act 1: Lonely Town. Pas de deux 03:03
  • George Gershwin (1898 - 1937):
  • 3 Gershwin: Rhapsody in Blue 16:07
  • Charles Ives (1874 - 1954):
  • 4 Ives: The Unanswered Question 06:31
  • Joaquín Rodrigo (1901 - 1999):
  • 5 Rodrigo: Concierto de Aranjuez: II. (a) Adagio 07:05
  • 6 Rodrigo: Concierto de Aranjuez: II. (b) Moderato 07:17
  • Kurt Weill (1900 - 1950):
  • 7 Weill: My Ship 04:10
  • Total Runtime 54:06

Info for Quiet City

Explosiver Schmelztiegel: „Schon als Teenager verliebte ich mich in Coplands Quiet City“, erinnert sich Alison Balsom. Das Stück suggeriert die Stille einer schlafenden Stadt. Ihr entsteigt der Klang einer einsamen Klarinette, dann flackern die Töne einer Trompete auf. Diesem seit Langem von ihr geliebten Werk widmet die britische Trompeterin nun ihr Album Quiet City.

Die entdeckungsfreudige klassische Musikerin erkundet darauf mit ihrem Instrument ein für sie noch recht neues Repertoire: Die Musikwelt der USA Anfang des 20. Jahrhunderts, als afrikanische Einflüsse mit europäischer Klassik und traditioneller Folkmusic verschmolzen. Ein Schmelztiegel, dem Jazz und Blues entsprangen. Auf dem Album kombiniert Alison Balsom sechs sehr unterschiedliche Jazzkompositionen miteinander, zwei in sich ruhende Meisterwerke, Coplands Quiet City und Charles Ivesʼ The Unanswered Question, mit vier lebensprühenden Meilensteinen der Jazzmusik, darunter George Gershwins Rhapsody in Blue. Das sehnsuchtsvoll aufblühende Erkennungsmotiv der Rhapsodie, mit dem eine Klarinette das Werk eröffnet, interpretiert Alison Balsom auf ihrer Trompete. Auch Leonhard Bernsteins On the Town arrangierte sie für ihr Instrument, während die Musikerin bei anderen Klassikern auf die Arrangements für Jazzlegende Miles Davis und seine Improvisationen zurückgreift.

Begeistert war die Weltklasse-Trompeterin von ihren künstlerischen Partnern, der Britten Sinfonia unter Scott Stroman: „Ich wusste, es ist ein gefeiertes Ensemble in der klassischen Musikszene – aber die Musiker:innen verblüfften mich mit ihrer Flexibilität und ihrer unvoreingenommenen Musikalität!“

"Zwischen Jazz und Klassik pendelt das aktuelle Album der Trompeterin Alison Balsom, die irgendwie permanent auf der Suche nach neuem Repertoire zu sein scheint.​ (…) Und tatsächlich gelingt es ihr der genreübergreifende Spagat erneut, an dem so viele ihrer klassisch ausgebildeten Kollegen scheitern.​" (Journal Frankfurt)

Alison Balsom, Trompete
Nicholas Daniel, Englischhorn
Britten Sinfonia
Scott Stroman, Dirigent




Alison Balsom
has cemented an international reputation as one of classical music’s great ambassadors. She has been honoured with numerous awards by Classic FM, Gramophone and Echo Klassik and in 2009 she became the first ever Briton to be crowned “Female Artist of the Year” at the Classical BRITs. In September 2009 Alison headlined classical music’s most celebrated concert – The Last Night of the BBC Proms – which reached its biggest ever global audience of an estimated 150 million.

Recent and upcoming highlights include appearances with the Los Angeles Philharmonic, Orchestre de Paris, San Francisco Symphony Orchestra, Orchestre National de France, City of Birmingham Symphony Orchestra, BBC Philharmonic and the Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi. Alison also looks forward to embarking on major international tours with I Musici di Roma, the Scottish Ensemble and Alison’s own Balsom Ensemble in 10/11 and beyond.

While represented by the Young Concert Artists Trust, Alison caught the ear of EMI Classics with whom she records exclusively. Her internationally celebrated Bach Trumpet and Organ disc of 2005 was quickly followed by the Caprice album which won her further critical acclaim. Her third album, featuring the great pillars of the trumpet repertoire, the concertos of Haydn and Hummel, firmly established her as the world's leading trumpeter. Her eagerly awaited follow up album which was released in autumn 2010 to great critical acclaim includes a selection of Italian Baroque Concertos

Under the auspices of the BBC Radio 3 New Generation Artists scheme, Alison performed at the Wigmore Hall and with all of the BBC orchestras.

Alison studied trumpet at the Guildhall School of Music, the Paris Conservatoire, and with Håkan Hardenberger. She was previously a member of the Gustav Mahler Jugendorchester and the National Youth Orchestra of Great Britain. Alison was a concerto finalist in the BBC Young Musician competition in 1998 and received the Feeling Musique Prize for quality of sound in the 4th Maurice André International Trumpet Competition. She is Visiting Professor of Trumpet to the Guildhall School of Music. Alison performs a wide range of recital and concerto repertoire, from Albinoni to Zimmermann and performs on both modern and baroque trumpets.

Booklet for Quiet City

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO