Goin' To The Delta Savoy Brown
Album info
Album-Release:
2014
HRA-Release:
10.02.2014
Album including Album cover
- 1 Laura Lee 04:23
- 2 Sad News 06:13
- 3 Nuthin' Like The Blues 04:56
- 4 When You've Got A Good Thing 05:17
- 5 Cobra 04:25
- 6 Backstreet Woman 06:06
- 7 Goin' To The Delta 05:55
- 8 Just A Dream 04:54
- 9 Turn Your Lamp On 03:47
- 10 I Miss Your Love 04:56
- 11 Sleeping Rough 04:59
- 12 Going Back 04:23
Info for Goin' To The Delta
Packt die Tasche. Schnallt Euch an. Los geht’s. „Goin‘ To The Delta“ lädt Euch zu einem musikalischen Roadtrip mit Kim Simmonds ein. „Als ich 1965 anfing“, erzählt Savoy Browns Frontmann und Gitarrist Simmonds, „war der Plan, eine Britische Version einer Chicago Bluesband zu sein. Heute, im Jahr 2014, spiegelt die Musik auf dieser Platte den Bluessound Chicagos wider.“
„Goin‘ To The Delta“ der Sound einer Band, bei der es gerade richtig gut läuft. Nach „Voodoo Moon“ (2011) und dem Live-Set „Songs From The Road“ (2013) kann man auf diesen zwölf neuen Songs eine weitere Liebeserklärung an den Amerikanischen Blues hören. Statt das Rad neu zu erfinden, ist Kims unverkennbarer Fingerabdruck bei klassischen Bluesstücken zu erkennen, wie etwa bei den peppigen Stücken Laura Lee und Nuthin‘ Like The Blues oder dem eher ruhigeren Just A Dream oder dem Instrumental Cobra.
„Der Stil der Band hat sich in viele Richtungen weiterentwickelt, der Blues blieb jedoch immer der Ursprung ihrer Musik“, berichtet Kim über Savoy Browns Geschichte. „Jetzt sind wir wieder bei unseren Wurzeln angekommen. Die Songs und das Zusammenspiel auf diesem Album sind einfach und ehrlich, so wie es der Blues sein sollte.“
Vielleicht, aber wenn es um die Songtexte geht, wird „Goin‘ To The Delta“ kompliziert. Kim war schon immer großartig darin menschliche Beziehungen in Worte zu packen, und die Frauen kommen und gehen auf diesem Album – von der Ex, die die Türschlösser auf Sleeping Rough austauscht, bis zur Geliebten, die ihn immer zur Hintertür hinausschleichen lässt bei Turn Your Lamp On. Außerdem gibt es den sorgenvollen Song Sad News („I’m like a star without a sky“) und die Wiedergutmachung im Schlusstitel Going Back („ I’m going back to my baby, been away too long…“).
Auch zahlreiche Musiker haben im Laufe der Jahre das Line-Up von Savoy Brown durchlaufen. Doch nach der herausragenden Mitwirkung von Pat DeSalvo (Bass) und Garnet Grimm (Schlagzeug) auf „Songs From The Road“, bedurfte es keiner großen Überlegung, die gleiche Rhythmusgruppe auch in den Subcat Studios in Syracuse, New York zusammenzurufen. „Die Band kann auf diesem Album zeigen, was für großartige Bluesmusiker sie sind“, sagt Kim. „Mein Gitarrenspiel ist im Laufe der Jahre immer gleich geblieben, obwohl trotzdem viele sagen, ich würde heute besser als in den 60er Jahren spielen.“
Jeder, der auch nur ein wenig Ahnung von Blues-Rockmusik hat, weiß, dass das etwas heißen will. Im Jahr 1965 war Kim im Zentrum einer der vielleicht aufregendsten Szenen der Musikgeschichte. Er gründete Savoy Brown während der ersten Welle des Britischen Bluesbooms, unterschrieb bei Decca, eröffnete Creams erste Show in London und wurde in einem Atemzug mit Eric Clapton und Jimmy Hendrix genannt. Bereits damals wurde er zum Motor der Band. „ Ich hatte eine Vision“, erzählt er. „Und diese Vision ist noch immer am Leben.“
Bald darauf schaffte Savoy Brown das, was den meisten britischen Bands nie gelingt: Sie hatten Erfolg in Amerika - dank ihrer kraftvollen Songs und unermüdlichen Arbeitsmoral. „Über Sex, Drugs und Rock ‘n‘ Roll ist schon viel zu viel gesagt worden“, erklärte Simmonds 2008 dem Classic Rock Magazin. „Dabei ist es ein Klischee. Wir arbeiten alle extrem hart.“
Die Zeiten haben sich natürlich geändert und 1979 zog Simmonds aus einem London, das er nicht mehr wiedererkannte – „Die Punks waren überall!“ – nach New York City. Die Mitglieder von Savoy Brown kamen und gingen und die Musikszene änderte sich. Er aber blieb seiner Sache treu und heimste den Lohn dafür ein: Er performte an Orten wie der Carnegie Hall und dem Fillmore East und West, veröffentlichte mehr als 30 Alben und wurde schließlich auch in den Hollywood‘s Rock Walk Of Fame aufgenommen.
Nach 50 Jahren ist bei Kim Simmonds Karriere noch immer kein Ende in Sicht. Im Januar 2014 veröffentlicht, macht „Goin‘ To The Delta“ seine Leidenschaft für den Blues noch einmal deutlich: mit dem klassischen Vibe der amerikanischen Bluesmusik bis hin zu Kims modernem Anspruch, ein musikalisches Statement abzuliefern, das sowohl frisch als auch vertraut klingt. „Vielleicht hätte der Albumtitel Shuffles, Boogies and Blues lauten sollen“, bemerkt der Bandleader. „Das ist sicherlich das, was Ihr in der nächsten Stunde auf diesem Album hören werdet…“
Kim Simmonds, guitar, vocals
Pat DeSalvo, bass
Garnet Grimm, drums
Savoy Brown
Legendary .... a blues/rock institution .... true innovators. These are just a few of the ways Savoy Brown has been described over the past 47 years by music critics and fans.
One of the earliest of British blues bands, with founder guitarist Kim Simmonds at the helm, Savoy Brown helped launch the 1967 UK blues boom movement that brought blues music back to the USA and invigorated the style from then on. In the process, the band became part of the framework that launched the rock and roll music of the 1970’s. Their influence now stretches into modern rock as we know it today.
The band recorded their first singles for Mike Vernon’s Purdah label in 1966 and quickly followed up with the landmark album “Shakedown”. Singer Chris Youlden joined the band in 1968 and many classic records appeared, with songs such as “I’m Tired” and “Louisiana Blues” becoming radio staples. Blues-rock and boogie music always was the band’s calling card and they captured, forever, the spirit of the music on the live side of “A Step Further” (1969) with a twenty-minute boogie “The Savoy Brown Boogie” dedicated to fans in Detroit.
By 1971, Youlden had departed on a solo career and band members Dave Peverett, Roger Earle, and Tony Stevens left to form their own group, Foghat.
Kim Simmonds rebuilt the band using former members of the blues band Chicken Shack and vocalist Dave Walker. That year, “Street Corner Talking” brought the band its best chart success up to that date. “Tell Mama”, “Street Corner Talking”, “All I Can Do Is Cry” and the band’s funky re-make of the Motown classic, “I Can’t Get Next To You”, took the band to platinum status and placed them in front of wildly enthusiastic rock audiences in arenas all over the world.
After the successful run of the early to mid 70's, Kim moved operations to the USA and continued making the kind of records he wanted to make with a succession of line-ups. Records as diverse as the acoustic blues “Slow Train" to the hard-hitting "Rock And Roll Warriors" appeared. All were eagerly accepted by the fans.
A three record deal with Crescendo in 1987 took the band into more of a rock direction, with records such as "Live 'n' Kicking" placing the group in a live setting, where they've always excelled.
In the '90's, "Let It Ride" was released. Kim enlisted Pete McMahon for vocal and harmonica duties in 1994 and added ex-Robert Cray drummer Dave Olsen to record "Bring It Home" for Viceroy. This set the tone for the next five years.
Nathaniel Peterson was brought in to handle bass playing and singing in the late 1990s. After touring the world extensively for three years, "The Blues Keep Me Holding On” was released in 1999 by Mystic Music. This modern blues record brought the band's epic music journey full circle.
With new goals in mind, Kim Simmonds took over vocal duties in 2001, leading to the 2003 release, "Strange Dreams", on Blind Pig Records. This was a hit with critics, and fans alike. Kim, as front man vocalist, fit the times perfectly. Changing into a three piece classic blues/rock outfit in 2006 and still doing double duty as guitarist and vocalist, Kim released the bands 30th album “Steel.”
In 2009, after nearly a decade of singing lead vocals, but wanting to concentrate again on his guitar playing, Simmonds brought in Joe Whiting as lead singer. The band thus became a four-piece aggregation with Garnet Grimm on drums and Pat DeSalvo playing bass. The new changes coincided with the release of a retrospective album “Too Much of a Good Thing” that covered the years 1992-2007.
The year 2011 brings the release of "Voodoo Moon" (November, Ruf Records) with this album showing good early sales, and reviews, to date.
The year 2012 sees Joe Whiting leaving the band late in the year.
The year 2013 likely brings a new album and the release of a live CD/DVD package recorded in Germany during May 2012.
So, from London’s Soho night clubs in 1966 to headlining the world’s most famous venues (Carnegie Hall, Fillmore’s East and West, Cobo Hall, etc.), you have Savoy Brown doing it all. The band continues to tour worldwide and they give a glimpse into the past, but also inspire new listeners with their personal brand of rocking boogie, blues and rock.
This album contains no booklet.