Dido and Aeneas [Opera] Orchestra of the Age of Enlightenment
Album info
Album-Release:
2009
HRA-Release:
01.01.2009
Label: Chandos
Genre: Classical
Subgenre: Opera
Artist: Orchestra of the Age of Enlightenment
Composer: Henry Purcell (1659-1695)
Album including Album cover Booklet (PDF)
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- Henry Purcell (1659 - 1695): Overture:
- 1 Overture 02:04
- Act One:
- 2 Act I: Shake the cloud from off your brow (Belinda, Chorus) 01:08
- 3 Act I: Ah! Belinda, I am press'd with torment (Dido) 06:40
- 4 Act I: Grief increases by concealing (Belinda, Dido, Chorus) 00:50
- 5 Act I: Whence could so much virtue spring? (Dido, Belinda, 2nd Woman, Chorus) 04:22
- 6 Act I: See, your Royal guest appears (Belinda, Aeneas, Dido, Chorus) 00:53
- 7 Act I: Cupid only throws the dart (Chorus) 00:40
- 8 Act I: If not for mine, for Empire's sake (Aeneas, Belinda) 01:09
- 9 Act I: Guitar Chaconne 02:32
- 10 Act I: To the hills and the vales (Chorus) 01:03
- Act Two:
- 11 Act I: The Triumphing Dance 01:26
- 12 Act II: Wayward sisters (Sorceress, 1st Witch, Witches) 02:12
- 13 Act II: The Queen of Carthage, whom we hate (Sorceress, Chorus) 00:40
- 14 Act II: Ruin'd ere the set of sun? (Witches, Sorceress, Chorus) 02:26
- 15 Act II: In our deep vaulted cell (Chorus) 01:19
- 16 Act II: Echo Dance of Furies 01:16
- 17 Act II: Ritornelle 00:50
- 18 Act II: Thanks to these lonesome vales (Belinda, Chorus) 02:59
- 19 Act II: Guitar Passacaille 03:05
- 20 Act II: Guitar Dance: Oft she visits this lone mountain (2nd Woman) 01:47
- 21 Act II: Behold, upon my bended spear (Aeneas, Dido) - Haste, haste to town (Belinda, Chorus) 01:22
- 22 Act II: Stay, Prince! and hear great Jove's command (Spirit, Aeneas) 02:38
- 23 Act II: Groves' Dance: Then since our charms have sped (Chorus) 01:31
- Act Three:
- 24 Act III: Come away, fellow sailors (1st Sailor, Chorus) 02:17
- 25 Act III: See, the flags and streamers curling (Sorceress, 1st and 2nd Witches) 01:02
- 26 Act III: Our next motion (Sorceress) 01:16
- 27 Act III: The Witches' Dance 01:22
- 28 Act III: Your counsel all is urg'd in vain (Dido, Belinda, Aeneas) 07:47
- 29 Act III: Great minds against themselves conspire (Chorus) 01:00
- 30 Act III: Thy hand, Belinda; darkness shades me (Dido) 05:05
- 31 Act III: With drooping wings ye cupids come (Chorus) 04:51
Info for Dido and Aeneas [Opera]
In drei Akten und einem Prolog
Erster Akt
In Didos Palast. Dido ist betrübt und wird von ihrer Vertrauten Belinda aufgemuntert. Belinda errät den Grund: Dido hat sich in Aeneas verliebt, den es bei seiner Flucht aus dem zerstörten Troja an die karthagische Küste verschlagen hat und der als Didos Gast von seinen geschlagenen Schlachten erzählt. Von ihrem Gefolge wird sie ermuntert, ihrer Neigung freien Lauf zu lassen, denn auch Aeneas liebt sie. Nachdem Aeneas sie anfleht, gibt sie endlich nach.
Zweiter Akt
In einer Höhle. Die Zauberin hat sich mit den Hexen versammelt, um ihre Feindin Dido ins Unglück zu stürzen und Karthago zu vernichten. Ein Geist in der Gestalt Merkurs soll Aeneas erscheinen und ihn an seine Pflicht erinnern, die Gestade Italiens zu suchen. Noch am gleichen Tag soll er mit seiner Flotte lossegeln. Vorher wollen die Hexen aber der Jagdgesellschaft, in der sich Dido und Aeneas befinden, den Spaß verderben.
Hörbeispiel: „Stay, Prince and hear“
In einem Hain. Nach der Jagd tanzen und singen Didos Frauen, um Aeneas zu unterhalten. Sie erzählen die Geschichte von Actaeon, der die Göttin Diana beim Baden beobachtete und als Strafe in einen Hirschen verwandelt und von seinen eigenen Hunden zerrissen wurde. Ein Gewitter zieht herauf und nötigt die Gesellschaft, in die Stadt zu fliehen. Aeneas wird vom Geist in Gestalt Merkurs aufgehalten, der ihm im Namen Jupiters aufträgt, nicht länger seine Zeit mit der Liebe zu verschwenden, sondern loszusegeln. Aeneas verspricht zu gehorchen, weiß aber nicht, wie er es Dido erklären soll.
Dritter Akt
An den Schiffen. Während die Matrosen die Schiffe bereit machen, freut sich die Zauberin über die gelungene Verschwörung. Im Palast. Aeneas kommt zu Dido, um Abschied zu nehmen. Sie beschuldigt ihn, nur Krokodilstränen zu weinen. Er ändert seinen Sinn, aber Dido schickt ihn weg. Weil er nur den Gedanken gefasst hat, sie zu verlassen, kann auch seine Reue nichts mehr ändern. Als Aeneas gegangen ist, spürt Dido, dass sie nicht mehr weiter leben kann, und begeht Selbstmord. Liebesgötter werfen Rosen auf ihr Grab.
The Choir of the Enlightenment
is formed of a group of professional singers, many of whom are soloists in their own right. In recent years the choir has appeared with the Orchestra of the Age of Enlightenment at British and European festivals, as well as regularly performing with them as part of their annual London concert series at the Southbank Centre.
The choir has taken part in many of the OAE’s recordings, including J S Bach cantatas bwv 205 and 114 and Purcell’s Odes for Queen Mary, both with Gustav Leonhardt, and Mozart’s Così fan tutte with Sir Simon Rattle, recorded live at Symphony Hall Birmingham. In July 2000, the choir and orchestra performed Bach’s B minor Mass on the 250th anniversary of his death. This concert, which was part of the bbc Proms Festival, was broadcast live on bbc Radio 3 and on bbc Television.
During recent seasons the Choir of the Enlightenment has performed Purcell’s Dido and Aeneas directed by Richard Egarr at the bbc Proms and at the Utrecht Festival; Charpentier’s David et Jonathas to celebrate the tercentenary of his death, (conducted by Emmanuelle Haïm) and has also taken part in performances of Mendelssohn’s A Midsummer Night’s Dream and his version of Bach’s St Matthew Passion. The choir took part in the OAE’s 21st Birthday Celebrations, Tim Carroll’s production of Dido and Aeneas, Bach’s St John Passion with Mark Padmore, Handel’s Belshazzar at the bbc Proms, directed by Sir Charles Mackerras, Haydn’s The Return of Tobias, conducted by Sir Roger Norrington and more recently, a performance of Haydn’s Creation conducted by Sir Mark Elder.
Booklet for Dido and Aeneas [Opera]