Sorensen & Ockeghem: Requiem Ars Nova Copenhagen & Paul Hillier

Cover Sorensen & Ockeghem: Requiem

Album info

Album-Release:
2012

HRA-Release:
08.09.2012

Label: Dacapo

Genre: Classical

Subgenre: Choral

Artist: Ars Nova Copenhagen & Paul Hillier

Composer: Bent Sorensen, Johannes Ockeghem, Mass Text

Album including Album cover Booklet (PDF)

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FLAC 96 $ 13.50
  • Bent Sorensen: Requiem
  • 1 Requiem Memento mei Deus (Responsorium) 02:15
  • Johannes Ockeghem: Missa pro defunctis
  • 2 Introitus 04:51
  • 3 Kyrie 04:31
  • Johannes Ockeghem: Rex tremendae (plainchant) - Recordare Jesu pie - Juste judex (plainchant)
  • 4 Rex tremendae (plainchant) - Recordare Jesu pie - Juste judex (plainchant) 05:04
  • Bent Sorensen: Lacrimosa
  • 5 Lacrimosa 05:22
  • Missa pro defunctis
  • 6 Graduale 05:54
  • 7 Tractus 08:15
  • Requiem
  • 8 Requiem Sanctus 01:34
  • Bent Sorensen: Benedictus
  • 9 Benedictus 05:43
  • Mass Text: Agnus Dei (Lamb of God)
  • 10 Agnus Dei 01:16
  • Missa pro defunctis
  • 11 Missa pro defunctis Offertorium 09:40
  • Bent Sorensen: In Paradisum
  • 12 In Paradisum 07:01
  • Total Runtime 01:01:26

Info for Sorensen & Ockeghem: Requiem

Es ist die älteste mehrstimmige Totenmesse der Christenheit: das Requiem von Johannes Ockeghem. Komponiert hat es der berühmte Kontrapunkt-Magier, Kleriker und Kapellmeister am Pariser Königshof vor über 500 Jahren.

Es ist die älteste mehrstimmige Totenmesse der Christenheit: das Requiem von Johannes Ockeghem. Komponiert hat es der berühmte Kontrapunkt-Magier, Kleriker und Kapellmeister am Pariser Königshof vor über 500 Jahren. Schon die Zeitgenossen, die Ockeghem als brillanten Erfinder schwindelerregender komplexer Kanons kannten, dürften erstaunt gewesen sein über die ungewöhnlich schmucklosen, fast kargen Klänge, mit denen er die Verstorbenen ins Jenseits geleitet. Doch obwohl uns mehr als ein halbes Jahrtausend von diesem Requiem trennt, vermag uns die Musik von Ockeghem noch immer zu berühren - zumal in einer so atmosphärisch dichten, jenseitig leuchtenden Interpretation, wie sie nun der Kammerchor Ars Nova Copenhagen unter Paul Hillier vorgelegt hat.

Da gibt es zum Beispiel, während das Messbuch durch die Kirche getragen wird, die Vertonung des Psalms 'Wie der Hirsch schreit nach frischem Wasser'. Mit minimalen Mitteln erzielt Ockeghem hier eine maximale Wirkung: Im bloß zweistimmigen Satz stellt er die hohen und die tiefen Stimmen einander gegenüber und erreicht damit Licht-Schatten-Effekte von unwirklicher Schönheit.

Der Dirigent Paul Hillier, einst Gründer des Hilliard Ensembles, ist zwar Experte für historische Aufführungspraxis, blickt aber auf dieser klanglich glasklaren SACD durch die Brille des 21. Jahrhunderts auf die Musik des 15. Jahrhunderts. Und das nicht nur, weil in seinem Ensemble Ars Nova Copenhagen Frauenstimmen für einen modernen Chorklang sorgen. Hillier hat überdies den dänischen Komponisten Bent Sørensen gebeten, das nur fragmentarisch überlieferte Requiem Ockeghems durch eigene, neue Chorsätze zu ergänzen. Das Ergebnis ist frappierend und macht die CD zu einem Ereignis. Sensibel und mit großem Einfühlungsvermögen schlägt Sørensen die Brücke über die Jahrhunderte hinweg, lässt etwa die gregorianische Dies-irae-Melodie fast unmerklich in sanfte, feingewebte Clusterklänge hinübergleiten. So entsteht eine organische Einheit zwischen Damals und Heute. Eine kontemplative Produktion - stimmungsvoll und stimmig. (Thorsten Preuß, BR Klassik)

Ars Nova Copenhagen
Paul Hillier, conductor

Recorded in August 2006 (Ockeghem) and March 2011 (Sørensen)
Recording producers: Preben Iwan, Claus Due and Mikkel Nymand
Sound engineers: Preben Iwan and Mikkel Nymand

Auszeichnung: BBC Music Magazine, Choral & Song Choice, Oktober 2012

Ars Nova Copenhagen
is widely recognized as one of the finest vocal ensembles in Europe. Founded in 1979, the ensemble today is busier than ever. In addition to its annual season of concerts in Copenhagen and throughout Denmark, the ensemble regularly appears across Europe, and in North and South America. At the heart of Ars Nova Copenhagen's work is its equal dedication to early music and new music. Some programs explore the cross-currents between the two, while others form detailed portraits of individual composers or genres within a given period.

Since its beginning, Ars Nova has worked closely with some of the most important Danish and Scandinavian composers like Per Nørgård, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Bent Sørensen, Sven-David Sandström, and each season, the group invites a composer in residence: Toivo Tulev (Estonia) in 2007, Bernd Franke (Germany) 2008, Sunleif Rasmussen (Faroe Islands) 2009, Áskell Másson (Iceland) 2010 and Steve Martland (England) 2011.

Ars Nova is also building collaborations with creative artists in different fields such as drama, film and ballet, as well as cultivating new modes of concert performance and innovative repertoire. Besides the concerts, Ars Nova produces a number of CDs each year - both on its own record label, Ars Nova Records, and for labels such as Dacapo Records and Harmonia Mundi. Ars Nova Copenhagen is sponsored by The Danish Cultural Ministry, the Danish Association of Professional Choruses and a number of private Danish foundations.

Paul Hillier
has been Artistic Director and Chief Conductor of Ars Nova Copenhagen since 2003. Founding director of the Hilliard Ensemble, and subsequently of Theatre of Voices, Paul Hillier's career has embraced singing, conducting, and writing about music. His books about Arvo Pärt and Steve Reich, and numerous anthologies of choral music, are published by Oxford University Press.

Paul Hiller has taught at the University of California at Santa Cruz and Davis, and from 1996-2003 was Director of the Early Music Institute at Indiana University. In 2006 Paul Hillier was awarded an OBE for services to choral music, and in 2007 he received the Order of the White Star of Estonia, and was awarded a GRAMMY for Best Choral Recording (with the Estonian Philharmonic Chamber Choir).

In 2008 he was appointed Artistic Director and Chief Conductor of the National Chamber Choir of Ireland, and in 2009 was invited to form the new Coro Casa da Musica in Porto, Portugal. He won a second GRAMMY in 2010 (with Theatre of Voices and Ars Nova Copenhagen), this time in the category for Best Small Ensemble Performance, and in 2012 he was nominated in the category Best Choral Performance (also with Ars Nova Copenhagen).

Booklet for Sorensen & Ockeghem: Requiem

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