Beethoven: Symphony No. 9 "Choral" Bernard Haitink
Album info
Album-Release:
2006
HRA-Release:
20.07.2018
Label: LSO Live
Genre: Classical
Subgenre: Vocal
Artist: Bernard Haitink
Composer: Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Album including Album cover Booklet (PDF)
- Ludwig van Beethoven (1770 - 1827): Symphony No. 9 in D Minor, Op. 125 "Choral":
- 1 I. Allegro ma non troppo, un poco maestoso 15:35
- 2 II. Scherzo & Trio. Molto vivace 13:50
- 3 III. Adagio molto e cantabile 14:11
- 4 IV. Finale. Presto - Allegro ma non troppo - Vivace - Adagio cantabile 24:33
Info for Beethoven: Symphony No. 9 "Choral"
Beethoven's Ninth Symphony is a landmark in the history of music, changing the concept of what a symphony could be. The use of solo singers and a chorus in the final movement was revolutionary, and the emotional journey to a glorious vision of a world of love and tolerance paved the way for idealistic symphonies to come.
"Even though Bernard Haitink's 2006 recording with the London Symphony Orchestra of Beethoven's Symphony No. 9 in D minor, "Choral," is live, taken from a concert at London's Barbican, listeners will be pleased to discover that it is phenomenally well recorded in direct stream digital, and that there are virtually no background noises or other aberrations to distract. Concerning the interpretation, Haitink has adopted an approach that is neither burdened with the weightiness and excessive reverence of older recordings, nor obsessed with issues of period style and authentic instrumentation. It's good to hear this symphony in several different readings to get an idea of the range of possibilities; but if you can only hear this one, it conveys the piece with accuracy, clarity, and confidence, and should appeal to most tastes. All of the parts are easily discerned, the playing is spot-on, and the orchestra's expression is finely balanced between Dionysian fury, as in the first movement and the Scherzo, and Apollonian grace, as in the elegant Adagio. The Finale is perhaps the most compelling movement of the performance, with Gerald Finley's stirring bass recitative, John MacMaster's heroic tenor solo, and the staggering choral sections sung by the London Symphony Chorus in all its majesty. Taken altogether, this recording is a remarkable achievement for being live, and if it is not the most sublime Ninth of all, then it is at least an outstanding presentation that belongs in any collection." (Blair Sanderson, AMG)
Twyla Robinson, soprano
Karen Cargill, mezzo-soprano
John Mac Master, tenor
Gerald Finley, bass
London Symphony Chorus
London Symphony Orchestra
Bernard Haitink, conductor
Bernard Haitink
Mit einer mittlerweile sechs Jahrzehnte umspannenden internationalen Karriere zählt der aus Amsterdam stammende Bernard Haitink zu den renommiertesten Dirigenten unserer Zeit. Nach einem ersten Engagement beim Radio Filharmonisch Orkest begann die steile Karriere von Bernard Haitink 1956, als er, gerade 27-jährig, für den erkrankten Carlo Maria Giulini einsprang und erstmals das Orchester dirigierte, mit dem ihn später eine langjährige, höchst erfolgreiche Zusammenarbeit verbinden sollte: das Concertgebouworkest Amsterdam. Von 1961 bis 1988, die ersten Jahre noch zusammen mit Eugen Jochum, war er Musikalischer Direktor und Chefdirigent des traditionsreichen Hauses. Weitere Positionen als Musikalischer Direktor bzw. Chefdirigent hatte er beim London Philharmonic Orchestra (1967–1979), bei der Glyndebourne Festival Opera (1978–1988), am Londoner Royal Opera House Covent Garden (1988–2002) sowie beim Chicago Symphony Orchestra (2006–2010) inne. Bernard Haitink ist „Conductor Laureate“ des Concertgebouworkest Amsterdam, „Conductor Emeritus“ des Boston Symphony Orchestra und „Patron” des Radio Filharmonisch Orkest. Mit dem Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks verbindet Bernard Haitink seit 1958 eine herzliche Zusammenarbeit. Der Live-Mitschnitt von Mahlers Neunter Symphonie, erschienen bei BR-KLASSIK, wurde mit dem ECHO Klassik 2013 und dem „Toblacher Komponierhäuschen“ ausgezeichnet. Seit 1977 trägt Bernard Haitink den Titel „Knight of the British Empire“, 1991 wurde ihm der „Erasmus“-Preis, die höchste kulturelle Auszeichnung der Niederlande, verliehen, und 2007 kürte ihn die Zeitschrift Musical America zum „Musiker des Jahres“. Er ist Companion of Honour des United Kingdom und Träger des Haus-Ordens von Oranien- Nassau.
Booklet for Beethoven: Symphony No. 9 "Choral"