The Silver Violin Nicola Benedetti
Album info
Album-Release:
2012
HRA-Release:
05.10.2012
Label: Decca Classics
Genre: Classical
Subgenre: Concertos
Artist: Nicola Benedetti
Composer: Wolfgang Korngold
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- 1 Schindler's List 03:50
- 2 Tanzlied des Pierrot 04:20
- 3 Tango - Por Una Cabeza 03:53
- 4 3. Youth (Romance) 03:44
- 5 1. Moderato nobile 09:49
- 6 2. Romance - Andante 08:24
- 7 3. Finale: Allegro assai vivace 07:32
- 8 Ladies In Lavender - Main Theme 03:28
- 9 2. Andante 02:44
- 10 My Edward & I (from Jayne Eyre) 04:59
- 11 Eastern Promises 02:07
- 12 Mvt. 2 - Tatiana 03:09
- 13 1. Nicht zu schnell 11:48
- 14 1. Prelude 02:33
- 15 15 Mariettas Lied 05:21
Info for The Silver Violin
Nicola Benedetti neues Album, 'The Silver Violin', ist eine großartige Hommage an die schönsten Filmmusiken Hollywoods. Ob der berühmte Tango aus 'Duft der Frauen' mit Al Pacino oder das berührende Thema aus 'Schindlers Liste', ob ganz neue Musik wie die Musik zu 'Jane Eyre' (2011) oder Filmmusik aus den 40er Jahren, die das alte Hollywood wieder aufleben lässt: immer verbindet die charmante Benedetti höchste Qualität des Spiels und Zugänglichkeit der Interpretation zu einer berührenden Mischung, die ein breites Publikum begeistert!
Das hat es lange nicht gegeben: Eine klassische Soloinstrumentalistin stürmt die Pop-Charts! Nicola Benedetti, schottische Geigerin mit italienischen Wurzeln, hat am 24. August ihr Album 'The Silver Violin' mit Musik veröffentlicht, die von Hollywood inspiriert wurde. Im Zentrum ihrer Aufnahme steht das Violinenkonzert von Erich Korngold, der während der 1930er, 1940er und 1950er Jahre große Erfolge als Filmkomponist feierte. Zudem enthält “The Silver Violin” John Williams’ Thema aus dem Film 'Schindlers Liste', den Tango aus 'Der Duft der Frauen' sowie Werke von Schostakowitsch und Mahler.
Nicola Benedetti ist begeistert: „Ich habe Korngolds Violinkonzert gehört und gespürt: Das ist mein Stück! Ich muss das unbedingt aufnehmen! Korngold ist da unglaublich. Er hatte ein solch genaues Gespür dafür, was man mit einem Instrument, einem Orchester, was man für einen Film machen kann.“ So wurde der österreichische Komponist, der in den 1920er Jahren nach Anfängen als Wunderkind im Opernfach Karriere machte und in den folgenden Jahrzehnten in Hollywood zu den gefragtesten, Oscar-prämierten Komponisten für den aufstrebenden Tonfilm avancierte, zum eigentlichen Startschuss des Albums „The Silver Violin“.
Die Schönheit der Filmmusik
Denn als Nicola Benedetti die Idee weiterdachte, war schnell klar, dass Filmmusik nicht nur zu Zeiten von Erich Wolfgang Korngold zu den Quellen großer Melodien und tiefer Emotionen gehört. „Nehmen wir zum Beispiel das Thema von 'Schindlers Liste'. Das hat so viele Menschen und nicht nur solche der jüdischen Gemeinde tief bewegt. Oder auf der anderen Seite ein Stück wie den Tango 'Por Una Cabeza'. Das ist wahrscheinlich das lustigste Stück des ganzen Albums und es hat uns viel Spaß gemacht, es aufzunehmen“. Uns, das heißt in diesem Fall Nicola Benedetti und Kirill Karabits, der als Dirigent des Bournemouth Symphony Orchestra dafür sorgte, dass die 24-jährige Geigerin mit schottisch-italienischen Wurzeln auch den passenden orchestralen Rahmen geboten bekam.
Violine und mehr
So ist „The Silver Violin“ mit den großen Filmmelodien von Korngold und Carlos Gardel, John Williams oder auch Gustav Mahler und Dimitri Schotakowitsch ein Album, das viele Menschen über den Kreis der Klassik-Liebhaber hinaus begeistern wird. Und genau das ist Nicola Benedetti ein wichtiges Anliegen. Denn die charismatische Geigerin möchte auch junge Menschen erreichen. Deshalb konnte man sie beispielsweise – als bislang einzige klassische Künstlerin – bereits beim schottischen Rockfestival „T In The Park“ erleben.
Sie ist darüber hinaus Stargast der „Last Night of the Proms 2012“ an der Seite des maltesischen Tenors Joseph Calleja und sie engagiert sich intensiv als „Musical Big Sister“ des Kinder- und Jugendorchesters „Big Noise“, das in Schottland nach dem Vorbild des venezolanischen Projekts „El Sistema“ junge Menschen für das Musikmachen in Orchestern begeistert. Das alles ist Teil eines nachhaltigen Verständnisses der eigenen Kunst. Denn es ist eine Sache, dass sie Benedetti selbst unbändig Spaß macht. Mindestens ebenso wichtig ist es, möglichst viele Hörer dafür begeistern zu können. Auf „The Silver Violin“ spürt man diese unbändige, tief berührende Musizierlust.
Nicola Benedetti, violin
Bournemouth Symphony Orchestra
Kirill Karabits, conductor
Nicola Benedetti
Hilary Finch wrote in The Times, “it was thrilling to hear and watch Nicola Benedetti in a truly risk-taking performance that lived so much in the body and fused the sinews of the violin and the nerve-system of the player.” This sums up Nicola’s ability to communicate and enthrall audiences with dynamic and energy-filled performances. And whilst she is a highly sought performer on the world platform, Nicola is also fiercely dedicated to music education. Through her work with such organisations as Sistema Scotland, she has helped to demonstrate the power that music can have in transforming the lives of young people.
Highlights of Nicola’s 2011/12 season include her debut with the London Symphony Orchestra at the Enescu Festival in Bucharest and with the Netherlands Radio Philharmonic, San Francisco Symphony, Zurich Chamber, Cincinnati Symphony, Detroit Symphony and Hallé orchestras. She will also perform Brahms’ Double Concerto for Violin and Cello with Leonard Elschenbroich and the London Philharmonic Orchestra under the baton of Christoph Eschenbach and has recently participated in a highly publicized New York Philharmonic performance in Central Park with Alan Gilbert conducting. Later in the season, Nicola will also perform a series of four recitals at LSO St. Luke’s in London for the BBC, as well as give recitals at the Wigmore Hall, in Baden Baden and in Wiesbaden. She will make her Concertgebouw debut with the Mantova Chamber Orchestra and will perform multiple times with the Stuttgart Philharmonic Orchestra, Scottish Chamber Orchestra, and on a multi-city tour of the UK with the Royal Philharmonic Orchestra. She also embarks on a tour of South America that takes her to major concert halls in cities such as Buenos Aires (Teatro Colon), Rio de Janeiro, Montevideo and Lima.
In recent seasons, Nicola has previously performed multiple times with the Philharmonia, Royal Scottish National, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony and Czech Philharmonic Orchestras as well as the Royal Liverpool Philharmonic and City of Birmingham Symphony orchestras. She has also worked with the Deutsche Symphony Orchestra in Berlin, Tonhalle Orchestra in Zurich, Bournemouth Symphony, Orchestre Philharmonique de Montpellier, Russian National Orchestra, Het Brabants Orkest, KBS Symphony and Japan Philharmonic as well as the Dallas, Chicago, Pittsburgh, San Francisco, Indianapolis, Toronto and Vancouver symphony orchestras and the National Arts Centre Orchestra in Ottawa. Nicola’s busy schedule has seen her work with conductors such as Vladimir Ashkenazy, Jakub Hrusa, Louis Langree, Alan Gilbert, Stéphane Denève, Andrew Litton, Sir Neville Marriner, Kristjan Jarvi, Paavo Jarvi, Mikhail Pletnev, Donald Runnicles, Yan Pascal Tortelier, Mario Venzago, Diego Matheuz, Pinchas Zukerman and Jaap van Zweden.
Nicola made her debut at the Proms in 2010, and has performed at the Tivoli Festival in Copenhagen and the Echternach Festival in Luxembourg and was a featured artist at the Istanbul Festival in 2011. She has given recitals in London, Edinburgh, Glasgow, Hong Kong, Paris, Sacile, New York, Boston and Washington D.C. In July 2011, Nicola made her South American debut with the Simon Bolivar Symphony Orchestra of Venezuela, Diego Matheuz conducting, and during her week-long visit, she taught numerous masterclasses with the revolutionary El Sistema program.
Nicola performs in chamber music concerts with her regular trio, both in the UK and further afield. Along with cellist Leonard Elschenbroich and pianist Alexei Grynyuk, she has performed at the Ravinia Festival, LSO St Luke’s, Istanbul Festival, Schloss Elmau, and West Cork Chamber Music Festival. Nicola has also played chamber music at the Verbier Festival, the Moritzburg Festival, the Tuscan Sun Festival in Cortona with Jean Yves Thibaudet, at Lockenhaus and at Prussia Cove.
Throughout her career, Nicola’s desire to perform a broad variety of repertoire and reach a wide audience has shown her to be one of Britain’s most innovative and creative young violinists. Nicola’s choice of the Szymanowski Violin Concerto for the BBC Young Musician of the Year in 2004 was just the beginning of her focus on less-often programmed repertoire. She has recorded newly commissioned works by John Tavener and James Macmillan, worked on jazz-influenced repertoire with Wynton Marsalis and others, and explored authentic baroque performance, her studies of which have culminated in the release of her first recording on the Decca Classics label in 2011/2012; a disc of baroque violin masterpieces by Vivaldi, Tartini and Veracini entitled ‘Italia’.
Nicola is also widely respected for her commitment to working with young people. Since 2005, she has visited schools throughout the United Kingdom in conjunction with the CLIC Sargent Practice-a-thon, in which she encourages pupils of all ages to pick up their instruments and enjoy classical music. In 2010, she became involved in El Sistema Scotland’s Big Noise project, a music initiative partnered with Venezuela’s El Sistema (Fundación Musical Simón Bolívar). As a Board Member and the program’s official musical “Big Sister”, Nicola makes regular visits to Raploch, Scotland to conduct master classes and work closely with the children.
Winner of the Classical BRIT Award for Young British Classic Performer in 2008, Nicola has previously released five CDs with Universal/Deutsche Grammophon, the most recent featuring Tchaikovsky and Bruch concerti with the Czech Philharmonic Orchestra and Jakub Hrusa. Nicola’s debut album included Szymanowski, Saint-Saëns, Massenet and Brahms with the London Symphony Orchestra, followed by a second release featuring works by Mendelssohn, Mozart, Schubert and Macmillan with the Academy of St. Martin in the Fields. Nicola’s third album was comprised of newly commissioned works by Tavener and Vaughan Williams’ The Lark Ascending with the London Philharmonic Orchestra and the fourth featured works by Sarasate, Fauré, Rachmaninov, Pärt and Ravel.
Born in Scotland of Italian heritage, Nicola began violin lessons at the age of five. In 1997, she entered the Yehudi Menuhin School, where she studied with Natasha Boyarskaya. After leaving the Yehudi Menuhin School, she continued her studies with Maciej Rakowski and then Pavel Vernikov, and continues to work with multiple acclaimed teachers and performers.
Nicola plays the Gariel Stradivarius (1717), courtesy of Jonathan Moulds.
This album contains no booklet.