Barley: Light Stories Matthew Barley

Album info

Album-Release:
2024

HRA-Release:
27.09.2024

Label: Signum Classics

Genre: Classical

Subgenre: Instrumental

Artist: Matthew Barley

Composer: Matthew Barley (1965)

Album including Album cover

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FLAC 96 $ 13.20
  • Matthew Barley (b. 1965): Spell:
  • 1 Barley: Spell 01:48
  • The Dreaming:
  • 2 Barley: The Dreaming 06:24
  • Cathedrals and Caves:
  • 3 Barley: Cathedrals and Caves 06:00
  • Unravelling:
  • 4 Barley: Unravelling 04:16
  • Hell 1 (arr. Matthew Barley):
  • 5 Barley: Hell 1 (arr. Matthew Barley) 04:44
  • In the Crosshairs:
  • 6 Barley: In the Crosshairs 02:39
  • Timefolding:
  • 7 Barley: Timefolding 02:37
  • Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ:
  • 8 Barley: Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ 02:19
  • Full, Empty:
  • 9 Barley: Full, Empty 04:09
  • The Unwaiting Sky:
  • 10 Barley: The Unwaiting Sky 10:52
  • Total Runtime 45:48

Info for Barley: Light Stories

Matthew Barley gilt als einer der ungewöhnlichsten „interdisziplinären“ Cellisten, und dieses neue Album, das größtenteils aus seinen eigenen Kompositionen besteht, lässt seiner außergewöhnlichen Phantasie auf der Suche nach Trost durch Musik freien Lauf.

Der Cellist nutzt die Kraft der Musik, um in einem speziell in Auftrag gegebenen Konzerterlebnis mit Bildern von Yeast Culture zu trösten, zu ermutigen und aufzurichten. Light Stories ist eine Geschichte aus Matthew Barleys Leben, die durch Musik und projizierte Bilder erzählt wird. Sie schildert seine Suche nach dem Sinn des Musikmachens und wie er mit der Zeit vergangene Wunden heilen konnte. Die Aufführung umfasst Stücke von Joby Talbot, Anna Meredith, John Metcalfe und Bach sowie neue Werke von Barley, die durch Improvisationen und Elektronik miteinander verbunden sind.

Barley nahm eine Schablone für eine „Reise und Rückkehr“-Geschichte und ordnete die Ereignisse in seinem Leben dieser Schablone zu, indem er Musik auswählte oder komponierte, die zu den Etappen der Geschichte passte.

Light Stories ist eine leidenschaftliche Feier der erlösenden Kraft der Musik, die Barleys Teenager-Geschichte von Trauma und Genesung zum ersten Mal ans Licht bringt und dabei die beiden Sinne Sehen und Hören, Musik und Erinnerung, Sehen und Tönen miteinander verbindet.

"Im Alter von 16 Jahren erlebte ich während einer Drogenüberdosis eine psychotische Episode, die in einem Selbstmordversuch endete. Am nächsten Morgen kehrte ich in ein Musikinternat in Manchester zurück und sprach jahrzehntelang nicht mehr über den vergangenen Tag.

Etwa 35 Jahre später, während einer Ayahuasca-Zeremonie in Brasilien (u. a. haben Sting und Gabor Maté ihre Erlebnisse bei dieser Art von Zeremonie ausführlich dokumentiert), hatte ich eine Art Rekapitulation, die mich erschreckte, mich aber auch dazu inspirierte, endlich Hilfe zu suchen, um das zu verarbeiten, was als Teenager geschehen war.

Light Stories ist ein Versuch, diese Geschichte von Trauma und Genesung musikalisch zu erzählen - und wie die Musik so tief in mein Herz und mein Leben einzog.

Als verwirrter Teenager war Musik meine Medizin - so wie ich denke, dass sie das für viele verwirrte Teenager sein könnte. Diese Beziehung zur Musik als heilende Kraft begann in meinem Schlafzimmer, als ich (über eine von meinem sehr cleveren älteren Bruder gebaute Stereoanlage) Genesis hörte und dann versuchte, die Cello-Soli aus Pink Floyds Animals und den Lloyd-Webber-Variationen zu kopieren. Das war mein sicherer Ort in einer Welt, in der ich mit niemandem darüber sprach, was in meinem Leben eigentlich vor sich ging." ...

Matthew Barley, Cello




Matthew Barley
is internationally known as cellist, improviser, arranger, music animateur, and Artistic Director of Between The Notes. His musical world is focused on projects that connect people in different ways, blurring the boundaries that never really existed between genres and people.

As a soloist and chamber musician he has performed in over 50 countries, including appearances with the BBC Scottish (Volkov) and Philharmonic (Hazlewood), the Melbourne Symphony (Tortelier), New Zealand Symphony (Tan Dun), Hong Kong Sinfonietta, Netherland Radio Symphony (Stenz), Czech Philharmonic, Vienna Radio Symphony, Kremerata Baltica, Royal Liverpool Philharmonic, Royal Scottish National (Alsop), and London Chamber Orchestra. He has performed at festivals in Lucerne, Schleswig-Holstein, Bonn-Beethovenfest, Hong Kong, Lanaudiere, Abu Dhabi, Krakow, City of London and in recent seasons has performed at some of the world’s great concert halls: London’s Wigmore Hall, Royal Albert Hall, Amsterdam’s Concertgebouw, Kumho Hall in Korea, Pablo Casals Hall in Tokyo, The Rudolfinium In Prague, and the Teatro Colon in Buenos Aires. A key aspect of his recitals is mixing repertoire in unusual ways, pairing Bach suites with jazz and improvisation. He is particularly interested in music with electronics, having commissioned works from many composers including Dai Fujikura, Peter Wiegold, DJ Bee, John Metcalfe and Jan Bang. He has given other premieres of pieces written for him by James MacMillan, Thomas Larcher, Detlev Glanert, John Woolrich, and Fraser Trainer.

In 2005 he toured Brett Dean’s ballet score One of the Kind (for solo-on-stage-cello and electronics) with the Netherlands Dans Theatre; in 2010 with the Basel Ballet and in 2012 with Lyon Ballet.

Collaboration – whether chamber music or with different styles of music – is an enduring passion, and, amongst others, Matthew has worked with Matthias Goerne, The Labeque Sisters, Martin Frost, Viviane Hagner, Thomas Larcher, Kit Armstrong, Amjad Ali Khan, Julian Joseph, Django Bates, Ross Daly, Talvin Singh, Deep Purple’s Jon Lord, Sultan Khan, Kathryn Tickell and Nitin Sawhney.

In 1997 Matthew Barley founded Between The Notes, a performance and education group that has appeared at the Sydney Opera House, the Royal Opera House (with the Royal Ballet) and the International Symposium of Contemporary Music in Hong Kong. In 2005 the group took the lead role in a devised work, Invisible Lines, which culminated in a live-television performance at the Royal Albert Hall for the BBC Proms, alongside players from the BBC Symphony Orchestra. More recently BTN took centre stage for the 20th anniversary celebrations of the Köln Philharmonie as soloists with the Gürzenich Orchestra under Markus Stenz.

A major project called The Peasant Girl with his wife, Russian violinist Viktoria Mullova has seen over 40 performances worldwide. The programme features Matthew’s arrangements of gypsy and jazz as well as Bartok and Kodaly and has been recorded for CD and DVD on Onyx Classics.

2007 saw Matthew’s debut on television as the Music Director of BBC 2’s widely acclaimed ‘Classical Star’.

His first CD on Black Box, The Silver Swan was an enormous critical success, followed by Reminding, a disc of Soviet music. Constant Filter (music for cello and electronics by John Metcalfe) is Matthew’s second release for Signum Classics, following the five-star success of The Dance of the Three Legged Elephants with jazz pianist Julian Joseph.

In 2013 Matthew undertook an astonishing 100-event UK tour celebrating Benjamin Britten – the itinerary included venues as diverse as a Victorian swimming pool, a lighthouse, a barn and the Wigmore Hall in London, as well as a host of educational projects in schools, a hospice, an old people’s home and a prison. The tour was accompanied by a release on Signum Classics, Around Britten, described by Sinfini as “a defining statement in modern cello playing”.

Future projects include concertos with the Swedish Chamber Orchestra, BBC Philharmonic, Frankfurt Radio Symphony, artist-residency at the Kassel Music Days festival on Germany, a major collaboration with the Philharmonia Orchestra and Darbar Indian Music Festival at the South Bank Centre, and the world premiere of a new Pascal Dusapin double concerto with Viktoria Mullova, with the Nederlands Radio Symphony and Markus Stenz.



This album contains no booklet.

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